Artikeln publicerades 15 oktober 2025
Viktiga åtgärder för att minska kommunens underskott
För att minska kommunens underskott införs nu flera tillfälliga åtgärder som gäller fram till årsskiftet. Det handlar bland annat om köpstopp, resestopp och anställningsstopp.
Som vi informerade om förra veckan har ledningsgruppen föreslagit ett antal åtgärder för att minska kommunens underskott fram till årsskiftet. De föreslagna åtgärderna har nu risk- och konsekvensanalyserats samt förhandlats med facken och gäller fram till 31 december 2025:
Köpstopp införs för resterande del av året
Endast inköp som är nödvändiga för verksamhetens drift tillåts. Det kan tex handla om mediciner, mat, hygienartiklar. Särskilt beslut från berörd sektorchef eller kommundirektör krävs vid alla inköp.
Resestopp införs för resterande del av året
Inga resor genomförs, som inte är helt nödvändiga för verksamhetens drift. Redan bokade resor som är nödvändiga genomförs. Särskilt beslut från berörd sektorchef eller kommundirektör krävs om resa ska genomföras.
Resestopp omfattar flyg, båt, tåg, buss, bil.
Vikarie – och anställningsstopp
Inga anställningar görs under resterande del av året. Detta gäller samtliga anställningsformer, även korttidsvikariat.
Undantag gäller i de fall att berörd sektorchef eller kommundirektör fattar beslut om vikariat. Det kan till exempel gälla för bemanning inom särskild boende.
Mer information
Vi har samlat frågor och svar på de funderingar vi tror kan uppstå i en FAQ här nedanför. Läs gärna där om du hittar svaret på din fråga.
Har du ytterligare frågor, eller funderingar kring hur åtgärderna påverkar just den verksamhet där du jobbar, vänd dig i första hand till din närmaste chef eller sektorchef. Tillämpningen kan variera mellan olika verksamheter.
