Artikeln publicerades 15 oktober 2025

Viktiga åtgärder för att minska kommunens underskott

För att minska kommunens underskott införs nu flera tillfälliga åtgärder som gäller fram till årsskiftet. Det handlar bland annat om köpstopp, resestopp och anställningsstopp.

Som vi informerade om förra veckan har ledningsgruppen föreslagit ett antal åtgärder för att minska kommunens underskott fram till årsskiftet. De föreslagna åtgärderna har nu risk- och konsekvensanalyserats samt förhandlats med facken och gäller fram till 31 december 2025:

Köpstopp införs för resterande del av året

Endast inköp som är nödvändiga för verksamhetens drift tillåts. Det kan tex handla om mediciner, mat, hygienartiklar. Särskilt beslut från berörd sektorchef eller kommundirektör krävs vid alla inköp.

Resestopp införs för resterande del av året

Inga resor genomförs, som inte är helt nödvändiga för verksamhetens drift. Redan bokade resor som är nödvändiga genomförs. Särskilt beslut från berörd sektorchef eller kommundirektör krävs om resa ska genomföras.

Resestopp omfattar flyg, båt, tåg, buss, bil.

Vikarie – och anställningsstopp

Inga anställningar görs under resterande del av året. Detta gäller samtliga anställningsformer, även korttidsvikariat.

Undantag gäller i de fall att berörd sektorchef eller kommundirektör fattar beslut om vikariat. Det kan till exempel gälla för bemanning inom särskild boende.

Mer information

Vi har samlat frågor och svar på de funderingar vi tror kan uppstå i en FAQ här nedanför. Läs gärna där om du hittar svaret på din fråga.

Har du ytterligare frågor, eller funderingar kring hur åtgärderna påverkar just den verksamhet där du jobbar, vänd dig i första hand till din närmaste chef eller sektorchef. Tillämpningen kan variera mellan olika verksamheter.

Hur kommer det sig att kommunen går med underskott i år när det gick bra förra året?

Vindelns kommun gör ett underskott på finansen om 3,9 miljoner kronor, framför allt till följd av inkomstutjämningen, vilket är ovanligt för kommunen. Inom kommunens verksamheter beror underskottet på nya placeringar inom Individ- och familjeomsorg, missad indexuppräkning de senaste 5 åren för extern drift av Fritidscentrum, justering i pensioner och för lågt debiterat påslag till verksamheterna för pensioner.

Dessa orsaker inom verksamheterna, förutom placeringar inom Individ- och familjeomsorgen, är inte frekvent förekommande händelser. Dessa händelser belastade inte kommunens budget föregående år och är inte något som kommunen kan anta kommer belasta kommande år.

Hur mycket pengar kommer kommunen att spara på dessa åtgärder?

Det är svårt att räkna på detta i förväg men utvecklingen av kostnaderna kommer att regelbundet följas upp. Återkoppling av besparingsåtgärderna kommer att ske efter årsskiftet.

Får vi ta in vikarier vid sjukfrånvaro?

Sektorchef tar fram en rutin för vad som ska gälla. Verksamheten arbetar utifrån dessa direktiv. Om det går att avstå från att ta in vikarie så ska så ske.

Vad gäller för resor som redan är bokade?

För resor som redan är bokade är det viktigt att se över orsak till resan, är resan avgörande för verksamheten? Går det att avboka resan och få tillbaka pengar?

Vad gäller för utbildningar som redan är bokade och betalda?

För utbildningar som är planerade, bokade och betalda innan beslutet om inköps- och resestopp behöver man se över om utbildningen är nödvändig eller om den kan avbokas eller genomföras på annat sätt, exempelvis digitalt. Är utbildningen nödvändig för verksamheten genomförs den enligt plan.

Får vi beställa varor vi redan budgeterat för?

Endast nödvändiga inköp får ske för att verksamheten ska fungera.

Hur länge gäller åtgärderna?

Besparingsåtgärderna gäller tom 2025-12-31 om inte annat beslutas.

Vem beslutar om undantag?

Respektive sektorchef samt kommundirektör har beslutanderätt i frågan.

Kommer fler åtgärder att behövas?

Verksamheterna behöver fortsätta att se över möjliga besparingar i sina verksamheter. Detta bland annat för att kunna väga eventuella nya förslag på besparingar mot dessa inköps-/rese-/anställningsstopp och för att vara steget före om det ska ske något ytterligare som innebär en ökad kostnad.

Vart kan jag vända mig med frågor?

Om du har ytterligare frågor eller funderingar ska du i första hand vända dig till din närmsta chef samt respektive sektorchef. Vi alla finns tillgängliga för att svara på dina frågor.