- Startsida
- Personalsidor
- Arbetsmiljö
- Systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM)
- Riskbedömning inför förändringar
Riskbedömning inför förändringar
Vid alla typer av förändringar i verksamheten ska det genomföras en riskbedömning före förändringen. Syftet är att bedöma om ändringarna medför risker för ohälsa eller olycksfall för berörda arbetstagare som kan behöva åtgärdas.
Detta ska ske i samverkan mellan ansvarig chef, arbetstagare och skyddsombud.
En korrekt konsekvensbedömning görs innan förändringen är genomförd. Bedömningen ska utgöra underlag för olika åtgärder som leder till att arbetsförhållanden blir goda i den nya/ändrade organisationen.
Exempel på förändringar när riskbedömningar ska genomföras är:
- organisatoriska förändringar
- flytt till nya lokaler
- om- och tillbyggnationer
- användning av ny teknik
- inköp av ny arbetsutrustning
- förändrad inriktning av verksamheten
Rutin för riskbedömning
Riskbedömningen görs i processverktyget KIA som följer:
- I menyn Riskhantering välj Ny Riskhantering
- Ange När och Var riskbedömningen ska ske
- I undermenyn Vad görs valet Riskanalys
- Ange Beskrivning och Deltagare
- Under Mall välj blankettmallen "Riskbedömning och handlingsplan, löpande eller vid ändring i verksamheten"
För mera information om hur en riskbedömning går till se broschyren Riskbedömning i samband med förändringar från Arbetsmiljöverket.