Sjuklöner - LSS

Du som har merkostnader vid sjukfrånvaro för din ordinarie personliga assistent kan ansöka om Ekonomiskt stöd för merkostnad vid ordinarie personlig assistents sjukfrånvaro enligt 9 § 2 p LSS. Kommunen utvärderar ansökan och fattar beslut om eventuell ersättning. Beslutet kan överklagas och utbetalning sker efter att beslutet godkänts av det aktuella assistansbolaget.

När ansökan om merkostnad inkommer till kommunen upprättas en utredning. Efter att samtliga begärda underlag inkommit påbörjas utredningsprocessen där kommunens handläggare har i uppgift att utreda rätten till ekonomiskt stöd till merkostnaden som uppstått. När utredningen är klar kommer denna kommuniceras och därefter fattas beslut i ärendet. Beslutet är överklagningsbart.

Först när aktuellt bolag mottagit beslut om bifall kan underlag för utbetalning skickas till kommunen.

Handlingar som behöver medfölja ansökan:

För att en ansökan ska anses vara komplett behöver följande uppgifter/dokument medfölja ansökan. Observera att kommunen kan komma att begära ytterligare underlag om detta bedöms nödvändigt för vidare handläggning i det specifika ärendet.

  • Ifylld ansökningshandling, gärna med kommunens egen mall, där det framgår; tidsperiod för sjukfrånvaro, merkostnad under sjukfrånvaro, uppgifter om den assistansberättigade och dennes kontaktuppgifter, uppgifter om ombudet/assistansanordnare och organisationsnummer, kontaktuppgifter, uppgifter om betalningsmottagare, underskrift av den assistansberättigade eller ombud.

  • En handling som styrker om den enskilde brukaren har ett ombud.

  • Fullmakt från den enskilde där det framgår att annan person har rätt att ansöka och ta emot sådan ersättning i stället för den enskilde.

  • En handling som beskriver vilket konto som ersättningen skall betalas ut till. Denna handling ska vara signerad av brukaren eller legal ställföreträdare.

  • Uppgift om vilken assistent som varit sjuk, namn och personnummer.

  • Uppgifter på vem/vilka som vikarierat, namn och personnummer, samt handling som styrker att denna/dessa arbetat under de timmar som den ordinarie personal varit sjuk.

  • Uppgift om storlek på den ordinarie assistentens lön (timlön eller månadslön).

  • Uppgift om storlek på sjuklön i kronor.

  • Uppgift om karensavdrag.

  • Uppgift om storlek på semesterersättning i %.

  • Uppgift om storlek på lagstadgad arbetsgivaravgift i %.

  • Uppgift om storlek på kollektivavtalad pension i %.

  • Uppgift om avtalsförsäkring i %.

Om sjukperioden är längre än 14 dagar (15-180 dagar)

  • Läkarintyg som styrker sjukskrivning

Har du frågor gällande ansökan?

Välkommen att kontakta ansvarig handläggare i Vindelns kommun.

Ansökan skickas till:

Adress:
Sociala sektorn
Individ- och familjeomsorgen
Vindelns kommun
922 81 Vindeln